Pred zimným odstavením karavanu
Vlastníte obytné auto alebo karavan a neviete presne ako ho zazimovať? Práve zazimovanie karavanu je otázkou dnešného článku. Ak karavan nehodláte v zime používať, je potrebné vybrať dobré miesto, kde ho necháte do jari stáť. Najvhodnejšími priestormi sú samozrejme kryté státia, teda garáže, kryté parkoviská či rôzne prístrešky. Tu obvykle nehrozia väčšie škody na karavane, ktoré môže zima spôsobiť.
V súčastnosti je možné zakúpiť veľmi kvalitné karavany a obytné autá upravené tak, že v nich môžete pokojne ísť na lyžovačku v zime a cestovať tým pádom po celý rok. Niektorí karavanisti zas utekajú pred zimou a cestujú na juh, kde aj v zimných mesiacoch je tepľúčko. Napríklad Sicília, kde je v novembri na plavky alebo Kanárske ostrovy sú aj v januári alebo februári horúce. Avšak nie každý si môže dovoliť ísť tak ďaleko a na tak dlho. Preto, keď zistíme, že teplota sa bude blížiť k 4 stupňom Celzia alebo vieme, že už dlhší čas nebudeme cestovať a zima za chvíľku klope na dvere, je potrebné karavan poriadne zazimovať a predísť tak zbytočným škodám, ktoré dokážu zima a čas spôsobiť. Ako teda postupovať pri zazimovaní karavanu?
- A V prvom rade je potrebné všetku vodu z karavanu vypustiť z vodného systému. Tak, ak máte ešte nejakú vodu v nádrži, treba pustiť čerpadlo, všetky kohútiky nechať otvorené, aj v sprche a počkať kým sa čerpadlo zavzdušní. Pozor, ale nie že pôjde dlho bez vody, to by sa mohlo zadrieť. A aj nádrž na vodu má poväčšine vypúšťací ventil, respektíve odtokový , cez ktorý sa čistí nádrž na vodu od špiny a usadenín vápnika. Pokiaľ máte obytný príves, tam je väčšinou špeciálna nádrž aj s čerpadlom na toalete, tak aj na to netreba zabudnúť. Netreba zabudnúť otvoriť aj ventil na odpadovej nádrži. Pokiaľ ste začínajúci karavanista a neviete, kde je vypúšťací ventil celého vodného systému, nachádza sa v najnižšom bode vodnej sústavy a poväčšine je blízko Trumy respektíve ohrevu vody. Tento ventil by sa mal automaticky otvoriť v prípade mrazu no pri zazimovaní je lepšie ho otvoriť manuálne. Na nasledujúcom obrázku je starší typ vypúšťacieho ventilu, nový typ je v modrej farbe.
- B Krok číslo 1. A je určený pre tých čo vedia, že celú zimu nebudú cestovať (čo je škoda, lebo v Alpách sú kempy vybavené aj pre karavanistov v zime ). A ak áno, bude potrebné pred výjazdom spojazdniť opätovne celý vodný systém. Pre tých, čo majú v pláne občas niekam vybehnúť počas zimných mesiacov a nemajú karavan vo vyhriatej garáži, existuje aj iná možnosť. Do vodného systému v správnom pomere nalejú ,,nemrznúcu zmes” . Je veľa výrobkov tohto druhu a ak si na varenie a pitie zoberiete inú vodu môžete rovno vyraziť. Na sprchovanie a hygienu nie je potrebné ani čistiť a preplachovať vodný systém.
2. Ďalej by som postupoval podľa toho aké máte možnosti. Či viete karavan alebo obytné auto skryť pod prístrešok, alebo nie, alebo prinajlepšom do garáže a ešte lepšie do vyhrievanej. Ak bohužiaľ nemáte také možnosti, je dobré ho zakryť. Ale pozor nie obyčajnou plachtou a už vôbec nie pokiaľ by mohol byť karavan vlhký. Vtedy by ste narobili viac problémov ako osohu, pretože by sme uzavreli vlhkosť, ktorá by sa nemohla z karavanu vypariť. Preto je určite potrebné si vybrať pekný slnečný deň. Pokiaľ chceme použiť obyčajnú plachtu je potrebné dbať na to, aby medzi karosériou a plachtou mohol prúdiť vzduch, aby sa neurobila pleseň, ktorá by mohla spôsobiť to, že karavan by mohol začať hniť. Preto odporúčam investovať do ochrannej plachty určenej na tento účel, ktorá ma aj odparovaciu schopnosť.
3. Jednou z ďalších vecí, na ktorú netreba zabudnúť je, že pri dlhom státí na jednom mieste trpia kolesá a tlmiče, preto je dobré dať karavan na pätky. Obytné prívesy poväčšine majú tieto pätky štyri v každom rohu, avšak autokaravany ich mávajú dve len vzadu a vany a campery ich niekedy nemajú vôbec. Na trhu je cela rada pätiek a podpier treba si vybrať len tie správne. A je tu ešte ďalšia možnosť dát ho na tehly 🙂 , ale to neodporúčam aby ste si karavan nepoškodili. Pokiaľ chcete pätky použiť iba v zime a nechcete ich montovať, odporúčam tieto podpery existuje variant plastový, ktorý je vhodný na prenášanie, no trvácnosť asi nebude až taká ako pri prvom variante. Pokiaľ podporné nohy nemáte a chceli by ste si ich pevne namontovať, tak pri obytných prívesoch sa najčastejšie používajú tieto podporné nohy ( alebo pätky ) alebo tieto či tieto . Pri vanoch, camperoch, či obytných autách sa používajú tieto podporné nohy . Je ich viac modelov a typov napr. AL-KO mechanické zdvíhacie podpery alebo plastovo-hliníkové na podvozok Ducata su určené tieto . Ak by ste chceli viac investovať, tak sú aj vzduchové, no to sa už trošku zabáram do témy, o ktorej by mohol byt pokojne jeden článok. Ešte by som chcel spomenúť, že aj pneumatiky sa deformujú a pokiaľ nebude mať karavan pneumatiky nad zemou, tak je vhodné dať pod ne špeciálne vankúše, ktoré zabránia ich deformácií. Tieto vankúše sú vhodné pre každé vozidlo s pneumatikami, ktoré dlho stojí. Často ich používajú pre veterány, ktoré dlho stoja, aby sa neznehodnotili pneumatiky.
4. Nakoniec by som chcel ešte pripomenúť, že v karavane necháme otvorené všetky skrinky, aby sa prípadná vlhkosť mohla horšie držať a popritom skontrolovať všetky skrinky, či sme tam niečo nezabudli. Samozrejme nechať otvorenú aj chladničku!!!