Na čo si dať pozor pri kúpe starého karavanu?
Na čo si dať pozor pri kúpe starého karavanu/obytného prívesu mi napadlo, keď sme dostali na servis karavan, ktorý si klient kúpil z druhej ruky a nevedel na ňom zapnúť kúrenie, pustiť vodu, zapnúť chladničku na plyn a ďalšie veci. Samozrejme, že to ani nešlo a bolo to potrebné spojazdniť. V podstate som sa mu ani nečudoval. Kúpil ho na Slovensku od niekoho, kto ani nevie ako fungujú tieto veci a upravil si niektoré veci svojpomocne, pretože ani netušil, že ničí funkcionalitu karavanu. Ďalším prípadom je, keď si niekto kúpi obytný príves v zahraničí a pri kúpe mu nikto nevysvetlí, čo ako funguje. Je to niekedy spôsobené aj jazykovou bariérou. Preto som spísal pár základných vecí, ktoré by mohol skontrolovať každý, aj ten, ktorý nevie nič o fungovaní karavanov/obytných prívesov, no chcel by s tým začať.
1.(KAROSÉRIA) Pri výbere karavanu z druhej ruky by som sa hlavne zameral na to, aby karoséria nebola poškodená, respektíve, aby nikde nebolo poškodenie také, aby do neho mohlo zatekať . Toto je potrebné skontrolovať aj z vrchu pomocou rebríka, pretože väčšinou sú karavany z hliníka, ktorý síce nehrdzavie, no veľmi ťažko sa zvára. Rozbité strešné okná, ako aj bočné okná sa dajú vymeniť. Je potrebné ale skontrolovať, či ak boli rozbité/prasknuté, zatekajúca voda nespravila veľké škody v interiéri. A keď už rozbité okno, tak tie strešné bývajú lacnejšie ako bočné okná. Pretože je ich možné väčšinou kúpiť výhradne iba od výrobcu karavanu, čo ich dosť predraží a za štandardné okno si vypýtajú 300-600 eur. Strešné okná máme skladom , takže nie je problém ich vymeniť. Jedna z možností je dať si tieto okná opraviť zváračovi plastov, čo nevyzerá vždy pekne, no je to funkčné a oveľa lacnejšie.
- oprava u zvárača plastov
- oprava u zvárača plastov
- oprava u zvárača plastov
2. (ELEKTRIKA) Keď ste na obhliadke karavanu, je niekedy problém napojiť si karavan na elektriku 220V , takže je lepšie sa dohodnúť s predávajúcim pred obhliadkou, nech to zabezpečí. Pokiaľ to nie je možné, tak je dobré mať na aute, s ktorým chcete ťahať karavan, 13 polovú elektrickú zásuvku (to je zásuvka pre ťahanie obytných prívesov, respektíve prívesov, ktoré potrebujú elektriku na viac ako len koncové a obrysové svetlá ). A napojiť karavan na ňu. Potom môžete skontrolovať v karavane všetky interiérové svetlá, ventilátor na digestore, chladničku na 12V, ohrev vody a vonkajšie svetlá, ale aj funkčnosť čerpadiel a vodovodných batérií. Pokiaľ máte čas, je dobré otvoriť skrinky v karavane a aspoň zbežne si skontrolovať všetku kabeláž v karavane, či tam nie je niečo prerábané, lebo dobrých auto-elektrikárov je ako šafránu. Jednoducho treba hľadať pôvodný stav.
3. (PLYN) Ďalšou vecou, čo by som skontroloval, je plyn. Teda plynové kúrenie (nech vám ho zapne majiteľ), chladničku na plyn (nech vám ho zapne majiteľ), varič a hadicu k plynovej bombe si skontrolujete aj sami. To, či náhodou neuniká plyn sa dá zistiť, no pri prehliadke nie je na to väčšinou dosť času. Obvykle to býva v poriadku a pokiaľ by ste ho po kúpe chceli skontrolovať, dá sa to špecializovaným sprejom, ktorý keď nastriekate na predpokladané miesto úniku, bublina vám ukáže, kde je presne ten únik. My najprv plynové potrubie kontrolujeme špeciálnou pumpou s manometrom a potom sa hľadá konkrétne miesto úniku. Ďalšiu vec, na ktorú netreba zabudnúť, je koncovka prípojnej hadice k plynovej bombe. Ak nekupujete karavan na Slovensku, ale v zahraničí, prípojka hadice je na nemecké plynové bomby. Na to sú dve možnosti: buď vymeníte celú hadicu so správnou prípojkou alebo vám stačí redukcia na slovenskú plynovú bombu. Táto redukcia je jednoduchšie a lepšie riešenie, pretože ak budete v zahraničí, máte možnosť si namontovať nemeckú plynovú bombu. No rozdielne plynové bomby máju nielen v Nemecku, ale aj iných krajinách EU a na to potom môžete použiť ďalšie EU redukcie, avšak ktoré sa napájajú na nemeckú koncovku, preto neodporúčam vymieňať celú hadicu. Pozrel som sa do e-shopu a zabudol som, že je aj ďalšia možnosť. Ak máte hadicu so slovenskou koncovkou na plynovú bombu a v zahraničí je vám niekto ochotný naplniť plynovú bombu, je možne si kúpiť iba redukcie s koncovkami rôznych štátov EU. Viac o plyne sa dozviete v tomto článku .
4. (VODA) Ako som už spomínal pri bode o elektrike, treba napojiť karavan do elektrickej siete alebo na 13 pólovú prípojku od auta, aby sme mohli skontrolovať, či čerpadlo a vodovodné batérie fungujú. Samozrejme, že je potrebné pred tým naplniť nádrž na vodu, čo je tiež dobre dohodnúť s majiteľom pred obhliadkou. Spustite batériu nech čerpadlo beží a môžete skontrolovať, či niekde netečie voda. Voda v karavane nie je až taký problém a pokiaľ je elektrika v poriadku, nie je problém vymeniť vodovodnú batériu alebo čerpadlo. Tip na ďalší článok o vode.
Na záver by som to celé zhrnul: pri kúpe karavanu z druhej ruky je nutné hlavne skontrolovať karosériu, či nie je poškodená a prejsť si elektrické káble, či tam nie sú “podomácke” zásahy. Jednoducho povedané najlepšie je, keď je v pôvodnom stave bez zásahov. Veľa vecí je možné jednoducho vymeniť, no keď sa v elektrike už niekto “vŕtal”, je to niekedy problém. V interiéri si treba všímať všetky úpravy, najlepšie je, keď žiadne nie sú. Pokiaľ je to možné, treba si pri kúpe napojiť karavan do elektrickej siete a všetko čo sa dá zapnúť a vypnúť. Ďalej je dobré skontrolovať vodu. Skontrolovať, či fungujú vodovodné batérie, vodovodné čerpadlo, vodovodné potrubie a odpadové potrubie.